2 September, gezond

Geplaatst op

Ik ben een slechte groente en fruit eter. Als ik ergens lees of hoor dat je 300 gram groente en 2 stuks fruit moet eten per dag krijg ik de kriebels. Een bord sla is geloof ik nog geen 150 gram, ik moet er niet aan denken nog zo’n bord weg te moeten werken om aan die 300 gram te komen.

Sinds anderhalve week ben ik echter heel gezond bezig. Het fruit en de groentes vliegen er door heen. Ik heb mijzelf een slowjuicer gegeven. Het fruit wordt hierin niet geraspt en gecentrifugeerd, maar wordt uit het fruit geperst.

En jeetje, wat heb ik de smaak te pakken. Vooral de vruchtensappen met een vleugje gember en limoen zijn het helemaal voor mij. Maar ook het groentesap is niet te versmaden. Spinazie, rode bieten, tomaten, komkommer, een vleugje basilicum…. Voor ik het weet heb ik een halve kilo groente weggewerkt.

Gisteren was het markt, tijd om weer van alles in te slaan. Nog nooit in mijn leven heb ik zitten dubben over welke soorten fruit ik mee zou nemen, een ongekende ervaring. Mango, limoen, appel, papaya, zoete aardappel, komkommer, bleekselderij, meloen…. Beide fietstassen zaten zo vol, de laatste zak met nectarines moest dus maar aan het stuur. Ik was zo zwaar beladen dat het mannetje van de fietsenstalling mij hielp om de fiets met lading boven te krijgen.

Vandaag moet ik vroeg naar het werk, we gaan over naar een nieuwe software versie van het systeem dat SAP heet. Drie keer raden wat ik voor mijn collega’s mee neem die nu al aan het werk zijn…..

5 reacties op “2 September, gezond&rdquo

  1. En verder gaat het allemaal wel goed.??
    Ik ben al lang blij dat je nog wel eens dingen vergeet als we gaan wandelen 8)

  2. Vroeger noemden we dat gewoon een citruspers. Wat is er slow aan?
    Geef mij maar echt fruit, aardbeien en verder tropisch fruit zoals perziken, abrikozen, papaja’s, mango’s, helaas is het meeste niet echt lekker in Nederland. Geperste groente lijkt me niks. :(

  3. Wat dat groente en fruit eten betreft kunnen we dus elkaar de hand schudden.
    Ik heb echter niet zo’n goed nieuws voor je, deze pers is namelijk geen alternatief voor de juiste inname van de groente en fruit. Oké, wel wat betreft de vitamines, maar het gaat om het vezelrijk eten. Het is de bedoeling dat je de boel zelf gaat kauwen en gaat verwerken in je maag/darm stelsel.
    Tijdens de vakantie b.v. in Turkije, at ik wel heel veel fruit, daar smaakt het ook veel lekkerder.

  4. Inderdaad horen de vezels er ook bij, maarre.. het gaat maar om 200 gram. Voor ongekookte groente zoals sla geldt 50 gram.
    Ik vond het ook altijd lastig, vooral: wanneer neem je die appel dan? Inmiddels wissel ik gepureerd sap af met: tijdens avondeten koken al appels schillen en in partjes snijden, dan eet ik ze zo uit het bakje na het eten. Lekker makkelijk en je hoeft niet nog apart naar de keuken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.